모바일 메뉴 닫기
 
Introduce

소개

대학원게시판

제목
[논문] 학위논문 제출 방법 (FAQ)
작성일
2023.06.20
작성자
경제학부
게시글 내용

2023학년도 1학기 학위논문 제출 안내

대학원의 학위논문 제출은 도서관 홈페이지(http://library.yonsei.ac.kr → Find → 연세대 학위논문 → 로그인 → ‘학위논문제출’)에서 할 수 있습니다.

구분

내 용

제출절차

* 도서관 홈페이지(http://library.yonsei.ac.kr → Find → 연세대 학위논문 → 로그인 →학위논문제출) (제출방법 및 FAQ 매뉴얼 참조) 또는

제출 사이트 바로가기 (http://dcollection.yonsei.ac.kr) → 로그인→ 학위논문제출→ 제출처 검증 후 승인 →> “제출내역”에서 저작권동의서와 제출확인서 출력 → 학위논문 4부와 저작권동의서, 제출확인서 지참 후 학위논문 제출처 방문 → 학위논문 및 저작권동의서, 제출 확인서 제출

* 제출확인서는 일반대학원은 학위논문 제출처(도서관)에, 타 대학원은 소속대학원 사무실에 개별적으로 제출

* 도서관 홈페이지의 학위논문 제출방법 및 FAQ 참조(필독)

제출자료

* 온라인 제출 - 원문파일(PDF)

* 완성본 제출 - 학위논문 4(심사위원 전원이 날인 또는 사인한 원본 1부 포함)

(단, 온라인 비공개 학위논문과 일반대학원 법학과 학위논문은 5부 제출)

- 학위논문 제출확인서 1부

- 저작권동의서 1부

제출장소

* 학위논문 제출처 : 연세·삼성 학술정보관 1층 MakerSpace

(미래캠퍼스 소속 학생은 미래도서관에 제출하고, '학위논문 제출확인서'를 미래캠퍼스 대학원 행정지원팀에 제출)

제출일시

* 제출일 엄수 : 심사위원 서명 날인 누락으로 제출기한이 경과되지 않도록 주의

* 온라인제출: 2023. 6. 26(월) 09:00 - 2023. 6. 30(금) 17:00 (기간 중 24시간 상시)

* 책자논문제출: 2023. 7. 3(월) - 2023. 7. 10(월)(월~금, 9:00-17:00, 주말 제외)

박사학위

통계조사

* 2023년 8월 신규 박사학위 취득 예정자 인터넷 통계조사 참여 :

2023. 8. 28(월)까지(http://www.narastat.kr/emdh)

* 학위논문 온라인 및 책자 제출 문의:

  “학위논문제출방법 및 FAQ” 숙지 후 요청사항은 온라인 요청폼(반송/도서관제목수정등)을 통해 요청

   전화번호: 02) 2123-4643/4644(제출처 운영시간 : 평일 09:00 ~ 17:00)

E-mail : thesis@yonsei.ac.kr 

* 유 의 사 항

1. 학위논문 본심사 실시 결과 입력/정정 기간: 2023. 6. 22() - 6. 23()

2. 확인사항(필수): 영문성명(증명서에 반영되는 사항이므로 여권과 동일하도록 권고), 제목언어(,영문

- 영문성명, 논문제목, 논문형태 등 수정사항 발생 시 학과사무실을 통해 반드시 수정 요청

- 학사포털의 영문성명으로 학위기와 각종 영문증명서가 발급되므로 반드시 확인바랍니다.

3. 박사학위논문 공표 :「고등교육법시행령제 51조」및 「대학원 학위논문에 관한 내규 제19조(학위문의 공표)」에 의거 박사 학위 논문은 합격일로부터 1년 이내에 학계에 공표해야 합니다. 또 공표된 내용은 교육부에 통보될 수 있도록 학과사무실에 회신하여야 합니다. (지정된 공표 형태는 없으므로, 단행본 발간, 관련 학회지 게재, 정기간행물 게재, 외국국제학술지 게재, 학술세미나 발표. 도서관 논문원문 게시 등의 공표 형태를 소속학과에 회신)

4. 최종 학위논문 제목(,영문)이 연구계획서 제목과 상이하거나 변경된 경우학과 사무실에 연락하여 <학사포털 논문관리시스템> 통해 학위논문 제목을 반드시 2023. 7. 7()까지 변경하여야 합니다.

5. 대학원 학칙 11장 학위의 수여 : 제42조(학위수여) ①학위는 수료학점 이수 및 자격시험에 합격한 후 학위논문 심사에 합격하고 학위논문을 제출한 자로서 대학원장의 제청으로 대학원운영위원회의 의결을 거친 자로 총장이 수여한다.

6. 제출된 학위논문과 관련하여 성명, 생일, 학위명, 논문제목, 전공, 지도교수 등의 정보가 국회도서관과

교육부 산하 한국직업능력개발원에 제공됨을 알려드립니다.

Graduate Thesis Submission Schedule(2023 Spring)

Graduate students who are scheduled to graduate in August 2023 should refer to the following guidelines for submitting thesis.

Graduate thesis can be submitted in the library homepage. (http://library.yonsei.ac.kr, “Find” →”Thesis submission”)

Information

Details

Submission Procedures

* Library homepage(http://library.yonsei.ac.kr) → Find → Thesis submission → http://dcollection.yonsei.ac.kr → Login and Submit(Use Yonsei portal ID/PW) → Write the received confirmation number on the usage approval form and thesis submission confirmation form, Print the forms → Visit the designated location for submission(Yonsei-Samsung Library 1st floor MakerSpace) → Submit 4 hard-bound copies of your thesis, the usage approval form, and the online submission confirmation form

* You can verify your thesis submission status at your individual student portal site under “thesis review”.

Required documents

* Online submission: Document must be PDF file format.

* Usage approval form

* Thesis submission confirmation form

* Four hard-bound copies of your thesis(All copies should have the thesis approval sheet signed by all members of the advisory committee. One of the copies should have the thesis approval sheet with original signature.)

* Five hard-bound copies of your thesis only when 1) you don’t want to open your thesis to public online or 2) you are affiliated with the Law department. (All copies should have the thesis approval sheet signed by all members of the advisory committee. One of the copies should have the thesis approval sheet with original signature.)

Location for

submission

*Yonsei-Samsung Library 1st floor Exhibition Hall(next to Y-Valley)

*Mirae campus students must submit their thesis at the main library at Mirae campus and the “thesis submission confirmation form” at the Academic Affairs Office at Mirae campus.

Schedule

* Online submission: June 26 09:00 ~ June 30 17:00

(24 hours available during the period)

* Hardbound thesis submission: July. 3. ~ July. 10, 2023

(09:00~17:00, except weekend)

* Please do not miss the deadline.

*Contact Information for online thesis submission and booklet thesis submission

University Library, Department of Contents Development

Tel: 02) 2123-4643/4644 (9:00 A.M ~ 5:00 P.M, Mon to Fri)

Email: thesis@yonsei.ac.kr

*Additional Information

1. Period of Assessment and submitting assessment report of the graduate thesis: June. 22, ~ June. 23, 2023

2. The Certificate of graduation and other documents released in English will have the name printed

according to the name inserted in the Portal System. Please verify your name in the Portal System.

3. Public release of doctoral dissertation: In accordance with the Enforcement Degree of the Higher

Education Act No. 51 and the Internal Regulation for Graduate Thesis No. 19, doctoral dissertations must be publically released to the academia within 1 year. Additionally, the released content must be reported to the department office, in order to notify the Ministry of Education (Forms of release: Publication of independent volume, publication in academic journal, publication in periodicals, publication in international journal, presentation at academic seminar, etc.)

4. If there is a change in the title of the thesis (Korean, English), please contact the  department office and change the title through the <student portal thesis management  system> by , Friday, 7th July 2023

Yonsei Graduate School



첨부
2023-1 학위논문 제출방법 및 FAQ.pdf